Wat je moet weten over je financiële administratie

Ben je recent gestart als ZZP'er? Je boekhouding is een terugkerende klus en geeft inzage in je inkomsten en uitgaven. Bovendien kun je door een correcte boekhouding een inschatting maken van belasting die je moet afdragen aan de Belastingdienst. Zelf je administratie opzetten als ZZP'er is niet altijd gemakkelijk en je bent er flink wat tijd aan kwijt. Daarom is het belangrijk dat er een goede basis ligt en dus ontkom je er niet aan om je te verdiepen in dit onderwerp. AccountBird helpt je graag op weg en beschikt over slimme software en handige tips.

Administratie opzetten

Wat is je financiële administratie?

Je financiële administratie is een verzameling van alle financiële gegevens binnen je bedrijf. Het bestaat simpelweg uit alle zakelijke inkomsten en uitgaven. Het openen van een zakelijke bankrekening is een eerste stap om dit netjes te stroomlijnen. Op die manier blijven privé en zakelijke inkomsten en uitgaven gescheiden en heb je een duidelijk overzicht van wat er inkomt en uitgaat. Het is belangrijk dat je zorgvuldig te werk gaat, want bij het voeren van een goede bedrijfsadministratie komt vaak het nodige papierwerk om de hoek kijken. Je wilt geen chaos, want dit zorgt je de nodige kopzorgen.

Waarom is je administratie belangrijk?

Je administratie of boekhouding is onmisbaar bij het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Door het zorgvuldig bijhouden van je bedrijfsadministratie wordt in een oogopslag duidelijk hoe je er voor staat en wat je kwijt bent aan de btw-aangifte en inkomstenbelasting. Je weet wat er binnenkomt aan geld, maar ook wat er uitgaat aan bedrijfskosten en andere facturen. Verder maak je bij de start van een onderneming vaak allerlei kosten en die zijn onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar. Denk bijvoorbeeld aan een bureau, desktop of misschien wel een bedrijfsauto. Gegevens over aankopen en investeringen moet je daarom zorgvuldig bewaren.

Hoe begin je en wat zijn belangrijke aandachtspunten?

Heb je zojuist je onderneming ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en sta je te popelen om succesvol van start te gaan? Met de tips van Accountbird gaat dit je ongetwijfeld lukken:

  1. Open een zakelijke rekening bij jouw huisbank of ga op zoek naar een bank specifiek voor ZZP'ers.
  2. Verzamel en orden bewijsmateriaal: bonnetjes, facturen, transacties en bankafschriften.
  3. Breng onderscheid aan in uitgaande facturen, binnenkomende facturen, bonnetjes, fiscale correspondentie en andere belangrijke documenten.
  4. Gebruik een online boekhoudprogramma om je administratie zoveel mogelijk digitaal vorm te geven of ga op zoek naar een externe boekhouder.

Hoe lang bewaar je je administratie?

De Belastingdienst stelt strenge eisen aan een deugdelijke bedrijfsadministratie. Zo heb je een bewaarplicht van zeven jaar. Bij onroerende zaken is de bewaartermijn zelfs tien jaar. Hierover lees je meer op de site van de Belastingdienst. Ook voor jezelf is het handig om je bedrijfsadministratie te bewaren, want zo zie je snel genoeg of je bedrijf structureel groeit of dat er wellicht verbeterpunten mogelijk zijn in je bedrijfsvoering.

Besteed je boekhouding uit aan een professional?

Wil jij succesvol van start gaan met je bedrijf en ben je op zoek naar een deskundige boekhouder? Accountbird maakt het je gemakkelijk, want Accountbird werkt 100 procent digitaal met behulp van de allerbeste boekhoudsoftware. Het boekhoudpakket is eenvoudig te koppelen aan je bankrekening. Bovendien heb je 24/7 toegang tot je administratie en dat allemaal voor een vast bedrag per maand. Kortom: geef je bedrijfsadministratie vorm met de boekhoudsoftware van Accountbird en kies voor financieel gezonde start als ZZP'er.

Maak je administratie leuker en makkelijker

24/7 inzicht in je cijfers. Vanaf €45 per maand

Meld je aan